10 روش برای افزایش رضایت از زندگی

1) لحظات روزانه زندگی را درک کنید .

هر از چندی مکث کنید تا گل سرخی را ببویید یا کودکان را حین بازی تماشا کنید . کسانی که درنگ می‌کنند تا وقایعی را که به‌طور عادی با عجله پشت سر می‌گذارند ، ببینند یا در طول روز به وقایع خوشایند روزانه فکر می‌کنند ، افزایش قابل توجهی را از نظر رضایت و کاهش افسردگی گزارش می‌کنند .

2) از مقایسه بپرهیزید .

چشم و هم‌چشمی جزئی از بسیاری از فرهنگ‌هاست اما مقایسه خودمان با سایرین می‌تواند به رضایت و عزت نفس لطمه وارد کند . به جای مقایسه کردن با دیگران ، توجه خود را به دستاوردهای شخصی معطوف کنید تا به رضایت بیشتری دست یابید .

3) بیش از اندازه به پول توجه نکنید .

کسانی که پول را در رأس فهرست اولویت‌های خود قرار می‌دهند ، بیشتر در معرض افسردگی ، اضطراب و عزت نفس پایین هستند . این امر در ملل و فرهنگ‌های گوناگون یکسان است . هر چقدر بیشتر رضایت را در کالاهای مادی بجوییم ، کمتر آن را می‌یابیم . رضایت ، عمر کوتاهی دارد و گذراست . پول‌دوستان نیز در آزمون پویایی و خودشکوفایی نمره اندکی می‌گیرند .

4) اهداف معنادار داشته باشید .

کسانی که برای تحقق چیزی ارزشمند تلاش می‌کنند ، بسیار راضی‌تر از کسانی هستند که رؤیاها یا آرزویی ندارند . این اهداف می‌تواند به سادگی یاد‌گرفتن مهارتی جدید یا بار آوردن بچه‌ها به شیوه‌ای اخلاقی باشد . انسان همواره برای رشد به نوعی معنا نیاز دارد . به گفته دانشمندان ، رضایت و خوشبختی در محل تلاقی لذت و معنا قرار دارد . هدف چه در محل کار و چه در خانه آن است که فعالیت‌هایی انجام دهیم که از نظر شخصی هم لذت‌بخش و هم مهم باشد .

5) در کار ابتکار به خرج دهید .

میزان رضایت شما از شغل تا حدی به ابتکاری که به خرج می‌دهید ، بستگی دارد . محققان معتقدند هنگامی که خلاقیت به خرج می‌دهیم ، به دیگران کمک می‌کنیم و راه‌های بهبود در امور را پیشنهاد می‌کنیم یا کارهای اضافی انجام می‌دهیم ، از کارمان بیشتر احساس اغنا می‌کنیم .

6) دوست پیدا کنید و به خانواده اهمیت دهید .

افراد راضی معمولاً‌ خانواده دوست و روابط بهتری دارند . اما صرف کمیت رابطه با افراد کافی نیست ، بلکه کیفیت آن نیز اهمیت دارد . انسان به رابطه نزدیک نیاز دارد ؛ رابطه‌ای که در برگیرنده تفاهم و توجه باشد .

7) لبخند بزنید ، حتی زمانی که حالش را ندارید .

به‌نظر ساده می‌رسد اما بسیار مؤثر است . افراد راضی امکانات موجود ، فرصت‌ها و موفقیت را می‌بینند . وقتی آنان به آینده نگاه می‌کنند ، خوشبین هستند و وقتی گذشته را مرور می‌کنند ، معمولا گزینه‌های مثبت را می‌بینند . حتی اگر از بچگی اینگونه بزرگ نشده‌اید که نیمه پر لیوان را ببینید ، با تمرین نگرش مثبت به عادت تبدیل می‌شود .

8) طوری تشکر کنید که گویی واقعاً قدردان هستید .

کسانی که عادت به سپاسگزاری دارند ، معمولاً‌ سالم‌تر و‌ خوشبین‌تر هستند و بیشتر به سوی تحقق اهداف پیشرفت می‌کنند . تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به کسانی که به آنان کمک کرده‌اند ، نامه تشکرآمیز می‌نویسند ، از نظر رضایت در سطح بالا و از نظر افسردگی در سطح پایینی قرار دارند . به علاوه اثر یک نامه تشکرآمیز تا هفته‌ها طول می‌کشد .

9) از خانه بیرون بروید و ورزش کنید .

تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش می‌تواند به اندازه داروها در درمان افسردگی مؤثر باشد و در عین حال هیچ‌گونه عوارض جانبی نیز نداشته باشد . به علاوه ، هزینه آن نیز به‌مراتب کمتر است . ورزش منظم حس تحقق چیزی را به انسان می‌دهد ، امکان تعامل با دیگران را فراهم می‌کند ، هورمون‌های عامل احساس خوب را در بدن آزاد می‌کند و عزت نفس را افزایش می‌دهد .

10) بخشش را فراموش نکنید .

نوع‌دوستی و بخشش را به جزئی از زندگی خود تبدیل کنید و از این کار مقصودی را بجویید . محققان می‌گویند کمک به همسایه ، داوطلب‌شدن برای انجام کارهای عام‌المنفعه یا اهدای کالا و خدمات باعث ایجاد احساس خوبی در شخص می‌شود که مزایای زیادی از نظر تندرستی به همراه دارد که از ورزش کردن یا ترک کردن سیگار هم بیشتر است . گوش کردن به درد دل دوست ، یاد دادن مهارت‌ها ، توجه به موفقیت‌های دیگران و روحیه گذشت نیز به رضایت می‌افزاید . محققان می‌گویند کسانی که برای دیگران خرج می‌کنند ، بیشتر از کسانی که برای خودشان خرج می‌کنند ، احساس رضایت می‌کنند .

/ 0 نظر / 15 بازدید