توصیه هایی به مدیران تازه کار


گروه دیگری از زیردستان جدیدتان فورا درصدد برمی آیند که شما را بیازمایند و ممکن است از شما سوالاتی بپرسند تا بفهمند آیا برای پاسخ مناسب دادن ، توانایی دارید یا خیر؟اگر از عهده برآیید ، دیگر مشکلی نیست اما اگر نتوانید ، آنها می‏خواهند ببینند که آیا به ناتوانی و کم اطلاعی خود معترفید یا این که سعی می‏کنید آنها را به نحوی فریب دهید .


البته برخی از کارکنان نیز سوالاتی طرح می‏کنند که احتمالاهنوز نمی‏توانید پاسخ دهید ولی بزودی ، با اندکی تجربه اندوزی قادر به پاسخ دادن خواهید بود ، اما آنها با این کار می‏خواهند شما را بیازارند . با این حال ، اکثر کارمندان کسانی هستند که به جای هر گونه واکنشی می‏گویند : بگذار ببینیم چه می‏شود آنها تا عملکرد شما را نبینند ، نه محکومتان می‏کنند و نه شما را می‏ستایند .


این نوع برخورد ، برخورد سالمی تلقی می‏شود و میتوان گفت که روش درستی است . عملکرد شما در همان ابتدای کارتان ، نسبت به عملکرد مدیر قبلی ، سنجیده می‏شود . اگر عملکرد فرد پیشین ضعیف بوده باشد ، حتی اگر عملکرد شما در حد متوسط هم باشد ، باز هم نسبت به فرد قبلی ، کار شما بسیار خوب جلوه می‏کند ، اما اگر به جای مدیری برجسته منصوب شوید ، باید با دشواری بیشتری خود را با محیط و کار و مسوولیت جدیدتان وفق دهید .

 

قبل از هر چیز باید به فکر مشکلاتی باشید که از مدیر پیشین به شما به ارث رسیده است و اصلا شاید برای همین است که شما دراین سمت قرار گرفته‏اید . اگر مدیر قبلی فردی لایق و برجسته بوده است ، به احتمال زیاد ، ارتقا پیدا کرده و به همین دلیل از آنجا رفته است .
بنابراین ، در هر دو صورت ، اکنون مسوولیت بزرگی پیش روی شما قرار دارد . یکی از نخستین تصمیمهای شما باید این باشد که تا مدتی از تغییرات بنیادی در روش کار اجتناب کنید .


البته در شرایط غیر عادی ، امکان دارد مدیر ارشد از شما خواسته باشد که به دلیل وخیم بودن اوضاع ، در محیط کارتان تغییرات بنیادی و فوری انجام دهید . در این گونه موارد ، معمولاً از قبل اعلام می‏شود که تغییرات اساسی در پیش است مهمتر از هر چیز ، باید صبور باشید . اگر فورا اقدام به تغییر اوضاع کنید ، تغییرات شما هر چند مفید هم باشد ، خوشایند نخواهد بود و اقدامات شما را جاه‏طلبی و تکبر تلقی خواهند کرد و شاید این کار شما بعنوان توهینی به مدیر پیشین تلقی شود .


بسیاری از مدیران جدید و جوان ، با تصور این که باید تمامی قدرت خود را فورا به کار گیرند ، زندگی را به کام خود و اطرافیان تلخ می‏کنند . واژه کلیدی در اینجا شاید خودداری باشد . خواه بپذیرید ، این شما هستید که توسط زیردستانتان تحت محاکمه قرار دارید . همین جا فرصت خوبی است که به نکته مهمی در مورد نظرات شما بعنوان مدیر جدید اشاره شود . بسیاری از مدیران جوان ، بخوبی میتوانند با مقامهای مافوق ارتباط برقرار کنند ، اما در برقراری ارتباط با زیردستان مشکل دارند .


زیردستان ، بسیار بیشتر از بالادستان ، می‏توانند در آینده ی شما نقش داشته باشند . معمولاً عملکرد شما ، از طریق عملکرد واحدتان ، مورد سنجش و ارزیابی قرار می‏گیرد . بنابراین زیردستانتان در واقع مهمترین عناصر در زندگی کاری شما هستند . خواه باور کنید ، خواه نه ، آنها حتی از رییس سازمان نیز با اهمیت‏ترند . اما بسیاری از مدیران جدید تقریبا تمام وقت خود را صرف برقراری ارتباط با مدیران بالادست خود می‏کنند و تنها نگاهی گذرا به افرادی دارند که واقعا برآینده آنها تاثیر می‏گذارند .


بدون شک شما نیز مدیرانی را می‏شناسید که دیرتر از کارکنان خود ، سلانه سلانه وارد دفتر کار خود می‏شوند . شما هرگز مرتکب این اشتباه نشوید . زیرا اگر وقت‏شناسی و انضباط کاری برای شخص شما اهمیت نداشته باشد ، چطور می‏توانید از دیگران انتظار داشته باشید که وقت شناس باشند و بموقع ، کار خود را آغاز کنند؟
الگو بودن برای سایرین هنوز هم به عنوان اصل مهمی در امر مدیریت پابرجا است . زیردستان همیشه باین دلیل به شما احترام خواهند گذاشت که خود تابع همان قوانینی باشید که رعایت دقیق آن را از زیردستان خود انتظار دارید .


مدیری که مثلا یک ساعت دیر می‏آید ، حتما دهها ساعت به بهره وری واحد خود آسیب وارد می‏آورد .
تاخیر مدیر بر روحیه و وجدان کاری زیردستان تاثیر مستقیم دارد ، زیرا کارکنان در غیاب مدیر با دلگرمی تن به کار نمی‏دهند و با خود می‏گویند : اکنون که رییس ما اهمیتی به کار نمی‏دهد ، پس چرا ما کاسه داغ‏تر از آش شویم ؟


حالا شما به عنوان مدیر چگونه زیان این امر را می‏سنجید البته موضوع این نیست که اگر مراقب کارمندان نباشید ، آنها کار نخواهند کرد ، بلکه مساله این است که زیردستان منعکس کننده ی رفتار و کردار شما خواهند بود . دراین صورت دیگر نمی‏توانید آنها را به خاطر رفتاری که از شما آموخته‏اند ، سرزنش یا تنبیه کنید .

/ 0 نظر / 2 بازدید