درمان چاقی موضعی

با خوردن غذاهایی که محتوای کالری آنها بیش از نیاز بدن ما باشد ، این کالری اضافی به صورت چربی در مناطق سینه ، شکم ، باسن و ران ها جمع شده و گاه به صورت گره هایی در زیر پوست احساس می شود . نظریات متفاوتی در مورد چگونگی انباشته شدن چربی وجود دارد . بعضی از دانشمندان عقیده دارند این چربی ها به صورت ساده در بین بافت های پیوندی ذخیره می شوند و دیگران بر این عقیده اند که چربی ها به صورت گلوله هایی هستند که علاوه بر چربی ، دارای آب و مواد زائد می باشند و محیط مناسبی برای رشد میکروب ها به شمار می روند که به آسانی و با رژیم های لاغری معمولی نیز تحلیل نمی روند .

چاقی های موضعی حتی در سنین 13 یا 14 سالگی هم دیده می شوند ، ولی با شروع قاعدگی در زنان و ترشح بیشتر هورمون استروژن و پروژسترون ، بیشتر بروز می کنند .

مسأله ارث در ایجاد چاقی موضعی تأثیری ندارد ، بلکه این شرایط زندگی و زیاده روی ما است که آن را به وجود می آورد .

کسانی که به صورت بی رویه از قرص های ضد بارداری ، آرام بخش ، مسکن و قرص های ضد اشتها مصرف می کنند ، پس از مدتی ممکن است دچار چاقی موضعی شوند .

اما چگونه چاقی موضعی را از بین ببریم ؟ یا به عبارتی کمر باریک شویم .

بر اساس کتاب درمان چاقی موضعی ، شش اصل برای درمان چاقی موضعی وجود دارد .

1-    رژیم غذایی مخصوص

2-    دفع مواد زائد

3-    تنفس صحیح و رساندن اکسیژن

4-    ورزش

5-    ماساژ

6-    آرامش روانی

اکنون به ترتیب به توضیح این موارد می پردازیم :

اول : رژیم غذایی درست

یک رژیم لاغری با کالری معین + حذف مواد غذایی مضر

غذا باید سریع الهضم باشد . نکته اساسی در لاغر شدن اراده است . اراده در نه گفتن به غذاهای خوشمزه . . .

نیاز انرژی یک فرد عادی به طور متوسط 2000 کیلو کالری در روز است . در افرادی که دچار مشکل چاقی هستند ، رژیم لاغری مناسب بر اساس 1500 کالری تنظیم می شود که فرد حداقل 2 کیلو گرم در ماه کاهش وزن پیدا کند .

نمونه غذایی یک روز بر اساس 1500 کالری :

صبحانه : 1 لیوان شیر+ 2 کف دست نان سنگک (4 لقمه متوسط) + 30 گرم پنیر (یک قوطی کبریت) + 2 عدد گردو

ساعت 10 : 1 عدد سیب+ 1 عدد خیار ( یا 2 عدد میوه فصل ) چای و چند عدد توت خشک

ناهار : یک سیخ جوجه کباب که دارای 5 تا 6 تکه گوشت است + 10 قاشق برنج که بدون روغن پخته شده است + 1 لیوان دوغ+ 1 پیش دستی سبزی خوردن+ 1 کاسه ماست

عصرانه : چای و 2 عدد بیسکویت ساقه طلایی (سبوس دار)

شام : 1 عدد تخم مرغ پخته به همراه 1 قاشق مربا خوری کره + 1 کف دست نان + سالاد یک کاسه بزرگ + 1 قاشق مربا خوری روغن زیتون ، آب لیمو ، فلفل و نمک خیلی کم + 1 کاسه ماست یا 1 لیوان دوغ

توصیه هایرژیم لاغری :

* ورزش خصوصاً پیاده روی یکی از راه های مفید سوزاندن انرژی است ، پس آن را ترک نکنید .

* از خوردن غذاهای آماده در خارج از منزل بپرهیزید ، زیرا نمی دانید در غذا چه وجود دارد . مثلاً چه میزان روغن برای پخت غذا به کار رفته است . حتی المقدور از غذاهایی بخورید که محتویات آن مشخصاست مثل کباب برگ به جای کباب کوبیده .

* بهترین راه پخت گوشت و مرغ برای کسانی که رژیم دارند ، کباب کردن و بریان کردن در فر یا مایکروفر است . بدین طریق برای پخت ، روغن اضافه نمی کنید .

* آب پز و سفت کردن تخم مرغ نیز بهترین طریقه پخت آن است .

* سبزیجات متنوعی در ایران در دسترس ما وجود دارد . خانواده هایی که عادت دارند در کنار غذا سبزی خوردن میل کنند ، همیشه میزان بالایی ویتامین ، املاح و فیبر دریافت می کنند . دریافت فیبر موجب کاهش جذب چربی غذا می شود ، پس سعی کنید این عادت خوب را ترک نکنید . در عین حال کنار گوشت کباب شدهتا می توانید گل کلم پخته ، اسفناج پخته ، هویج و سیب زمینی پخته میل کنید . ماست و اسفناج از دسرهای مطبوع و راهی مناسب برای مصرف سبزیجات هستند .

سبزیجات دارای کمترین میزان کالری هستند وکالری آنها حتی یک سوم میوه هاست . از این رو مصرف زیاد آنها علاوه بر فواید بسیار تغذیه ای ، موجب سیری و مصرف کمتر غذا می شود .

* یک سالاد خوب و لذیذ ، پیش غذای بسیار مناسبی است . سالادی که از کاهو ، کلم برگ یا گل کلم ، فلفل سبز ، گوجه فرنگی ، ذرت پخته ، خیار و جعفری ریز شده + 1 قاشق ماست و 1 قاشق مربا خوری روغن زیتون + نمک و فلفل کم و سرکه تهیه شده باشد ، بهترین و سالم ترین نوع سالاد است . از مصرف سس مایونز با سالاد اجتناب کنید .

برای شستن سبزیجات آنها را برای مدت طولانی در آب نخیسانید و برای پخت از مایکروفر یا بخار پز استفاده کنید ، پخت را با مقدار کمی آب در ظرف بسته انجام دهید .

در صورت تمایل 1 حبه سیر در سالاد خود رنده کنید و از فواید ضد عفونی کننده و تصفیه کننده آن بهره مند شوید .

* در بین روغن های خوراکی ، روغن مایع ذرت و آفتابگردان بهترین روغن ها هستند . البته در صورتی که در برابر حرارت زیاد قرار نگیرند . مثلاً برای سرخ کردن مواد غذایی ، روغن مایع مناسب نیست .

روغن حیوانی دارای کلسترول و روغن های اشباع است که موجب افزایش کلسترول خون و گرفتگی عروق خواهد شد ، پس از مصرف آن بپرهیزید .

* مصرف جوانه گندم ، پودر جوانه گندم و ماء الشعیر بسیار مفید است .

* اگر در بین روز احساس ضعف شدید کردید ، اصلا جای نگرانی نیست . بهترین راه این است که یک قاشق مربا خوری عسل بخورید که قند آن سریع جذب شده و موجب بالا رفتن قند خونتان شود . (حداکثر 2 تا 3 قاشق مربا خوری در روز)

* مصرف نمک را به حداقل برسانید ، برای درمان چربی اضافه بدن این نکته بسیار ضروری است .

* روزانه حداقل 8 لیوان آب مصرف کنید . هر چه با غذا مایعات مصرف نکنید بهتر است . از 2 ساعت پس از غذا تا وعده غذای بعدی هر ساعت 1 لیوان آب یا آب میوه بخورید .

یک نکته :

مصرف ید می تواند در رفع چربی های موضعی یاری رسان باشد . منابع غذایی ید عبارتند از :

ماهی و میگو ، تربچه ، هویج ، گوجه فرنگی ، اسفناج ، نخود فرنگی ، توت فرنگی ، قارچ ، ترب ، کاهو ، سیب زمینی ، موز ، کلم ، زرده تخم مرغ ، سیر و پیاز ، لوبیا ، تره فرنگی ، انگور ، گلابی و چای .

/ 0 نظر / 22 بازدید