توصیه برای صبحانه کامل


نخوردن صبحانه باعث می‌شود درطول روز بخصوص نزدیک ظهر و ناهار ، فرد دچار گرسنگی شدید شده و حجم بیشتری ازغذا را دریک وعده غذایی مصرف نماید و از آن جایی که غذاهای وعده ناهار اغلب پرچربی و پرکالری است ، بنابر این عواقب بعدی را به دنبال خواهد داشت .

اغلب دیده شده کسانی که صبحانه نمی‌خورند ، نیم چاشت روزانه خود را با غذاهای پرکالری و کم اهمیت همچون بیسکویت ، پفک ، شکلات و چیپس وغیره پر می‌کنند که این امر علاوه بر خطرات ذکرشده باعث چاقی وسرطان نیزمی شود .

تهیه یک صبحانه خوب و مناسب نیاز به آگاهی و برنامه ریزی دارد . شما به عنوان یک عضو خانواده می‌توانید در این زمینه مطالعه و لیستی از مواد مغذی را تهیه و در اختیار اعضای خانواده قراردهید . چیدن میز صبحانه یا سفره می‌تواند به تحریک ذائقه کمک کند . ازمواد غذایی متنوع ورنگی ومیوه‌های فصل کمک بگیرید .

- برای آمادگی لازم جهت صرف یک صبحانه کامل ، لازم است شام را زود مصرف کنید تا در هنگام صبح احساس گرسنگی کامل داشته باشید .

- زودتر از خواب بیدار شوید و به نرمش‌های معمول بپردازید . کمی آب میوه مصرف کنید و زمان لازم برای صرف صبحانه را درنظر بگیرید .

- صبحانه را با آرامش و فارغ از دغدغه هایی چون دیرکرد وقت و زمان سرویس اداری و یا ساعت اداری میل کنید .

- در هنگام صبحانه به برنامه رادیویی مورد علاقه خود گوش دهید ، با اعضای خانواده صحبت کنید و از بیان و یادآوری آنچه نشاط را از شما دور می‌کند خودداری نمایید .

- از خوردن غذاهای کافئین دار مانند چای ، قهوه و کاکائو در هنگام شب خودداری کنید .

- ازخوردن غذاهای سنگین و پرچرب درهنگام شام خودداری کنید زیرا این کار اشتهای شما را کور می‌کند .

- از تماشای تلویزیون یا فکرکردن به کار و مسوولیت‌های روزانه خودداری کرده و صرفا به آنچه میل می‌کنید توجه نمایید . به یاد داشته باشید دغدغه واسترس مانع جذب مواد مفید ومغذی می‌شود و میزان جذب چربی بدن را بالا می‌برد .

- هنگام صبحانه قبل و بعد از آن مطلقا سیگار نکشید .

- مواد مغذی و پرکالری وانرژی زا درگروه صبحانه جای می‌گیرد . شما بسته به ذائقه و وضعیت مزاجی خود می‌توانید ازاین مجموعه وسیع ، تعدادی را انتخاب ودررژیم غذایی خود بگنجانید .

- شیر یکی از این مواد لازم است زیرا شیر حاوی مواد معدنی ، کلسیم فسفر و ویتامین‌هاست و برای رشد استخوان و استحکام آن مفید است . اگرشیر به مزاج شما سازگار نیست و موجب به هم ریختگی دستگاه گوارش یا کورشدن اشتهای شما می‌شود ، می‌توانید آن را در وعده‌های دیگر یا میان وعده‌ها مصرف کنید . دیگر محصولات لبنی همچون خامه پنیر و حتی ماست هم می‌تواند جایگزین شیر شود .

- اگر به غذاهای سنتی علاقه دارید ، می‌توانید فرآورده‌های شیری مانند فرنی ، شیربرنج را به رژیم غذایی خود بیافزایید .

- از ترکیبات شکلات صبحانه یا ارده و شیر یا غذاهای ساده سنتی تخم مرغ ، لوبیا چیتی ، عدسی ، حلیم و غیره استفاده کنید .

- در مورد نان حساس باشید یکی از نان‌های کامل سنتی نان سنگک است زیرا تمامی مراحل عمل آوری و خمیر و پخت آن مطابق روش استاندارد است و استفاده از آن بر سایرنان‌ها ترجیح دارد . نان‌های فانتزی یا ماشینی نیز مناسب وخوب است . امروزه تنوع این نان‌ها بسیار زیاد است و شما می‌توانید از نان‌هایی با آرد غلات متفاوت همچون ذرت ، جو دوسر ، جو و . . . استفاده کنید .

برنامه ساده غذایی برای صبحانه

- یک برنامه ساده غذایی برای شما پیشنهاد می‌شود . می‌توانید بنابر نوع ذائقه و رژیم خود از تعداد یا ترکیبی ازآنها بهره ببرید :


- کره و عسل یا مربا بویژه مرباهای مقوی مانند مربای هویج ، آلبالو ، توت فرنگی و غیره .

- شکلات صبحانه ، چای و یا شیر و خامه .

- تخم مرغ آب پز ، خیار و گوجه تازه .

- نیمرو و سبزی خوردن .

- لوبیا چیتی یا عدسی یا حلیم .

- استفاده ازحلوا ارده ( بویژه درفصل سرد ) و پنیر .

- شیربرنج و آب میوه فصل .

- فرنی ، کره و مربای هویج .

- ساندویج مرغ یا تخم مرغ ، سبزیجات مانند کاهو و میوه .

- مصرف آب میوه‌های طبیعی بویژه پرتقال یا میوه‌هایی که ویتامین ث دارند - نان و پنیر ، خرما یا گردو .

شایان ذکر است ، برای بالا رفتن بازدهی بیشتر در کار و داشتن روحیه‌ای شاد و جسمی سالم درمحل کار لازم است به ارزش غذایی صبحانه واقف باشیم و بدانیم که کسانی که صبحانه میل نمی‌کنند ، از ویتامین‌های ضروری مثل a ، c ، b12 و ریبوفلاوین ، کلسیم ، منیزیم و فسفر بهره کمتری می‌برند .

/ 1 نظر / 19 بازدید

عيسي ناصري ، خودِ شیطان يا بزرگترین شیاد تاریخ بشری يا حامل و القاء کنندۀ روح خدا ؟ عيسي ناصري یک «انسان – خدا » يا يك « خدا – انسان » يا چيز ديگر؟ كدام ديدگاه در مورد عيسي ناصري درست است؟ دروب لاگ آمین می ماند بخوانید: http://aminmimanad.mihanblog.com