خواص باور نکردنی لبو (چغندر پخته)

فیبر در چغندر قند

فیبرهای خوراکی برخلاف کربوهیدرات های مرکب مثل نشاسته توسط آنریم های گوارشی شکسته نمی شود ، بنابراین توسط بدن جذب نشده و در نتیجه ارزش کالری زایی کمی دارند ، اما ارزش غذایی بالایی دارند . بی بو بودن و بی رنگی فیبر در چغندر قند آن را به ماده ای مناسب برای افزودن به بیسکویت تبدیل کرده است ، مدت ماندگاری در بیسکویت هایی که در تهیه آنها از فیبر چغندر استفاده می شود بیشتر است . فیبری که از چغندر به دست می آید 3ـ4 برابر وزن خودداری ظرفیت نگهداری آب است از این رو در صنایع نانوایی و تهیه محصولات گوشتی کاربرد دارد . فیبرها بالاخص فیبرهای محلول در بدن باعث کاهش لیپیدها و کلسترول خون می شوند ، از طرفی فیبرها باعث تسهیل عمل دفع در افراد می شوند ، نکته ای که در اینجا یادآوری آن را خالی از لطف نمی دانم ، این است که افراد بالغ و سالم به وجود درشت مغذی های کربوهیدرات ، پروتئین و چربی در رژیم غذایی خود اهمیت می دهند . ولی برای افراد در رده های سنی مختلف به ویژه بزرگسالان وجود فیبرها اهمیت زیادی دارد ، طوری که طبق RDA ، توصیه انجمن رژیم شناسان در آمریکا میزان فیبر مورد نیاز روزانه برای زنان بالغ 28 گرم در روز و برای مردان بالغ 35 گرم در روز می باشد .

لبو و ویتامین های گروه B

یکی از ویتامین های موجود در لبو ویتامین 1B (تیامین) است که در فعالیت نورونی نقش مهمی را ایفا می کند . نکته قابل توجه در اینجا این است که هنگام خشک کردن برخی میوه جات آنها را می جوشانند یا بخار می دهند ، ولی در این فرایند ویتامین 1B حفظ می شود . با کاهش تیامین در بدن مغز توانایی استفاده از گلوکز را از دست خواهد داد و در نتیجه توانایی فکری مغز کاهش پیدا می کند . در هر 100 گرم چغندر پخته شده (لبو) 3/0 میلی گرم تیامین وجود دارد در حالیکه مقدار توصیه شده برای مصرف تیامین روزانه 2/1 میلی گرم می باشد ، با خوردن مقداری لبو در روزهای زمستانی علاوه بر لذت بردن از مصرف لبو مقداری از تیامین مورد نیاز روزانه خود را تامین کنیم .

 ریبوفلاوین

این ویتامین در متابولیسم پروتئین ها ، عملکرد سیستم عصبی و در رشد کودکان نقش دارد ، این ویتامین برای جذب و ترشح کربوهیدرات ضروری است . یکی از غددی که در ارتباط با ریبوفلاوین (2B) است ، تیرویید می باشد از این رو کم کاری غده تیروئید می تواند باعث کمبود ویتامین 2B شود .

 ویتامین 6B (پیریدوکسین)

این ویتامین برای سوخت و ساز بدن ضروری است؛ پس در هنگام استرس که سوخت و ساز بدن بیشتر است لبو مصرف کنید . 6B در متابولیسم پروتئین ها نقش دارد و باعث سلامت پوست و اعصاب می شود ، بنابراین دریافت لبو در طول روز کمک می کند تا آشفتگی ایجاد شده در اثر استرس بالاخص در لوله گوارش فروکش کند . کمبود 6B اختلال در سیستم ایمنی را به همراه دارد ، به یاد داشته باشیم افرادی که جنتامایسین مصرف می کنند میزان جذب 6B در این افراد کاهش می یابد ، برای جبران این نیاز مصرف لبو توصیه می شود .

6B و دردهای دوران قاعدگی : این ویتامین باعث کاهش دردهای دوران قاعدگی یم شود . وجود آن نقش مهمی در تنظیم میزان استروژن در خون دارد به طوری که کاهش 6B همراه با افزایش سطح استروژن در خون است .

لبو و فولات

یکی از ریزمغذی های توصیه شده به زنان در سنین بارداری مصرف فولات است ، جالب است بدانیم مقدار زیادی فولات در لبو وجود دارد ، فولات از بروز نواقص مادرزادی در جنین پیشگیری می کند ، از این رو خوردن آن در دوران بارداری به عنوان یک عادت غذایی مناسب به حساب می آید . بدانیم در دوران بارداری با افزایش فعالیت متابولیک در بدن نیاز به این ویتامین چند برابر افزایش می یابد . برای جذب بهتر فولات معده باید خالی باشد با توجه به این مطلب مصرف لبو به عنوان یک میان وعده در طول روز انتخاب مناسبی است .

لبو و ویتامین A

یکی از ویتامین های موجود در چغندر قند ویتامین A می باشد ، جالب است بدانید این ویتامین در برابر حرارت و نور مقاوم است و با حرارت به کار رفته برای تهیه لبو از بین نمی رود . استرس ، عفونت و جراحی نیاز به ویتامین A را افزایش می دهد ، با توجه به این موضوع که بردن گل برای بیمار به علت آلودگی ثانویه ای که ایجاد می کند بهداشتی نیست ، این ماده غذایی اگر به طریق بهداشتی تهیه شود ، برای این منظور مناسب تر است . کمبود ویتامین A نیز باعث به تاخیر افتادن بلوغ ، کاهش میزان درصد باروری ، کاهش میل جنسی و افزایش مرگ و میر جنین می شود .

 لبو و ویتامین K

ویتامین K ویتامین محلول در چربی است که در لبو یافت می شود . این ویتامین در ساختمان استخوان هم نقش دارد . ویتامین K شکل گیری سلول های استخوانی در استخوان را افزایش می دهد و بروز پوکی استخوان را به تاخیر می اندازد . ویتامین K با فعال کردن استئوکلسین در استخوان رسوب کلسیم را افزایش می دهد و در نتیجه استحکام استخوان را تقویت می کند . در افرادی که از داروهای کومارینی (داروهای ضد انعقادی) مانند وارفارین استفاده می کنند دانسیته استخوانی کاهش می یابد . این افراد بهتر است این ماده غذایی حاوی ویتامین K را مدتی پس از مصرف دارو استفاده کنند .

بیماری های قلبی و لبو

چهار گروه از عوامل احتمال بیماری قلبی در افراد را افزایش می دهند ، در بین عوامل خطر گروه سوم که موجب افزایش احتمال بروز بیماری های قلبی می شود ، افزایش استرس اکسیداتیو می باشد و ریشه چغندر با دارا بودن بتانین می تواند در برابر استرس اکسیداتیو نقش حفاظتی ایجاد کند ، از این رو مصرف این ماده غذایی در کاهش احتمال وقوع بیماری های قلبی موثر است .

لبو و سرطان کولون

رنگ ارغوانی در لبو به علت وجود ترکیبی به نام بتا سیانین است که نوعی آنتی اکسیدان محسوب می شود و همانطور که می دانیم آنتی اکسیدان ها با جلوگیری از تجمع مواد زائد در بدن باعث دفع این مواد از بدن می شوند ، بتاسیانین با دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدانی یک ماده غذایی ضد سرطان محسوب می شود ، از این رو از بروز سرطان ها بالاخص سرطان کولون پیشگیری می کند . 


/ 0 نظر / 43 بازدید